Eten, eten en nog meer eten - Reisverslag uit Umuarama, Brazilië van Wietske Postma - WaarBenJij.nu Eten, eten en nog meer eten - Reisverslag uit Umuarama, Brazilië van Wietske Postma - WaarBenJij.nu

Eten, eten en nog meer eten

Blijf op de hoogte en volg Wietske

14 September 2013 | Brazilië, Umuarama

Ola!
Misschien ben ik een beetje laat met het verhaal van vorig weekend, maar ik ga het nu vertellen!
Vrijdagavond was mijn gastgezin uitgenodigd voor een 25 jarig huwelijksfeest. Ik mocht natuurlijk ook mee en dus ging ik in mijn mooiste jurkje daarheen.
Ik dacht dat het alleen een feest zou zijn maar dat gaat hier heel anders, eerst gingen we naar een kerk.
Het was net alsof de personen door wie het georganiseerd was opnieuw gingen trouwen, mooie witte jurk en een net zwart/blauw (weet ik niet meer precies) pak.
De dominee zei een aantal dingen, er werd wat uit de bijbel voorgelezen... ik kan niet vertellen wat dat was, ik verstond er namelijk niet zo veel van.
Daar ben ik nu wel aan gewend hoor, maar soms is het wel vervelend dat als iedereen oppeens lacht ik vraag wat er was en iemand iets grappigs zei, dan kijk ik ze aan met een gezicht van; huh, dit moest grappig zijn? Maarja komt nog wel!
Goed, verder met m’n verhaal. Het stel moest net als op een bruiloft een gelofte afleggen en hun trouwringen werden opnieuw om hun vingers gedaan. Het zag er echt heel erg mooi uit.
’s Avonds gingen we naar een soort restaurant met een dansvloer. Het eten was erg lekker, 20.000 soorten vlees en gelukkig ook heel veel salade enzo. Salade of groenten is hier nogal zeldzaam. Ik vind het geen ramp, ik leef nog, maar het is wel lekker als er iets gezonds bij zit. Wat wel iets minder is, is dat aan het vlees heel vaak het vet nog zit. En ik haaaat vet aan vlees, dus ik pulk het er altijd vanaf maar dat duurt best lang als het overal aan zit :P
Na het eten kwam ongeveer de grootste taart die ik ooit heb gezien! 3 lagen, echt een hele grote trouwtaart, wel heel erg mooi hoor! Ook lagen er overal chocolaatjes en snoepjes omheen. Beetje jammer dat de taart van kokos was gemaakt, beetje vind ik lekker maar dit was een grote hap kokosnoot. De chocolaatjes daarintegen waren verukkelijk. Ik heb er denk ik twee gehad want ik was van plan een beetje op mijn gewicht te letten dat ik niet rollend terug kom in Nederland. Niet dat ik dieet hoor, haha ik hou veel te veel van eten daarvoor, maar ik denk, als ik niet aankom hoeft het er ook niet vanaf.
Tijdens het eten was er een bandje dat de hele avond speelde, ik heb alleen geen idee wat voor muziek het was.
Na het eten begonnen er allemaal koppeltjes te dansen. Het zag er echt heel erg leuk uit. Oppeens komt er iemand naar mij toe en vraag van, ‘Oi, intercambista, você quer dançar? Dus ik zei natuurlijk ja! Ik heb op z’n Braziliaans gedanst! Was leuk! Heel erg swingend en met de heupjes draaien en weer een rondje en weer een huppeltje.... het is alleen af te raden dat op hakken van 12 cm te doen! Oepsie, die had ik dus wel aan.
Na binnen 5 minuten 10 keer van partner te zijn gewisseld, wouden mijn ouders naar huis. Ik strompelde naar de auto en heb de rest van die tijd tot de volgende ochtend geen schoenen meer aan gehad.

De volgende dag hadden we een BBQ van de familie van mijn gastvader. Ze wouden op deze manier alle verjaardagen van de maand vieren. Toen we binnen kwamen en ik iedereen een knuffel en/of kus had gegeven gingen we kijken naar het vlees. Ik denk, het is een BBQ standaard met wat vlees erop. Maar neehoor, tussen twee klemmen bovenop een vuurtje hing ongeveer de helft van een varken lekker te roken. Pfffff dat was een groot stuk vlees. Wel heel erg lekker!
Iedereen had ook nog wat van een salade of een dessert gemaakt. Ik heb niet zo veel kunnen zeggen want mijn gastzusje was naar een BBQ van haar klas en ik kan portugees nu opzich aardig verstaan, alleen het spreken is echt heel erg lastig. Dus ik kon de gesprekken voor een deel volgen, ik kon alleen niet meepraten. Niemand verder sprak engels dus het was een beetje handen en voetenwerk.
Het was wel erg gezellig en nog wat nieuwe woorden geleerd ook, alles kwam helemaal goed.

Zondag hadden we weer een BBQ, ik heb na deze middag wel weer even genoeg vlees gegeten, pff lekker, maar heeeeel erg veel.
Maar het was om te vieren dat het nichtje van mijn gastvader haar religieuze klas had gehaald. Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat het nou precies inhoud, maar het bleek heel erg goed te zijn.
Ze zijn hier allemaal wel heel erg katholiek, ik heb er geen problemen mee hoor maar het valt gewoon heel erg op hoe belangrijk het hier is.
Een meisje uit mijn klas was er ook en ik heb heel erg leuk met haar gepraat. Hier was de BBQ ietss anders, sommige huizen hier hebben in hun tuin een soort bar gebouwd met een ingebouwde BBQ. Bij dit feestje werd het vlees wel eerst gesneden en daarna op het vuur gegooid. Ook weer heerlijk gegeten daar.
Er was ook een vrouw die haar eigen sieraden maakt. Ze had er een aantal mee en meteen stonden alle meisjes, vrouwen, en oma’s daar bovenop met hun neus. Was wel heel erg mooi allemaal! Ik keek even en mijn oog viel meteen op een wat grovere ring, vergeleken met de anderen die allemaal heel erg sjiek of sierlijk waren. Deze was met bladgoud, een soort opgerolde streng... ja ik heb geen idee hoe ik het moet beschrijven haha. Er stond equilíbrio – amor – força in. Balans – liefde – kracht (werd mij verteld). Het was alleen een beetje jammer dat het zo duur was.. R$ 99,-... dat is ongeveer €33,- euro.
Ja ik ben niet zo heel rijk hier, dus dan is 33 euro gewoon net iets te veel voor wat je niet persee nodig hebt.

Die week heb ik verder niet zo veel gedaan, school was zoals gewoonlijk onbegrijpelijk. Vandaag hadden we wel een heel erg leuk practicum met natuurkunde.
De leraar had een doos met ijs en ijskoud water of gas, ik heb geen idee, het stoomde heel erg in elk geval.
We moesten 8 balonnen opblazen, ik had een roze :)
Maar de leraar wou dus al die balonnen in een doosje van 25 bij 15 cm stoppen..... geen idee hoe hij dat voor elkaar wou krijgen.
Toen hij dat deed, die balonnen krompen gewoon.. echt heel erg weird maar wel grappig. Daarna haalde hij ze er een voor een weer uit, gooide ze op de grond en ze bliezen zichzelf gewoon weer op en waren even groot als dat ze waren. Toen was het pauze en hij zei, kom we gaan een bom maken :P
Hij deed dat water/gas in een flesje en gooide het zo snel mogelijk 20 meter ver weg. Het duurde even maar oppeens BOEM dat flesje sprong uiteen en van 20 meter afstand voelde in de grond shaken, best awesome!

Noujaa zoals de meesten van jullie weten is 13 september, vandaag dus, mijn birthday :D
Mijn roze ballon is erg mooi beschreven met lieve berichtjes van mijn klasgenoten.
Ik ga zaterdag of zondag een blog daarover schrijven want ik had vandaag een hele leuke surprise van mijn vrienden!!
En morgen heb ik een BBQ voor familie en vrienden maar dat wil ik allemaal even bijeen doen.
Ik hoop dat jullie mijn verhalen leuk vinden en als jullie een vraag hebben of iets willen weten over mijn stad/school/enz.. voel je vrij om het te vragen.

Ik heb het heel erg leuk hier en nu ik een beetje een vriendengroep heb en ook ietsje beter Portugees kan voel ik me steeds wat meer thuis.
Ik vind het alleen wel heel erg leuk dat ik over twee a drie maanden zomervakantie heb en dus 30 tot 40 graden heb, en in Nederland het lekker winter is :P
Okee ik hou mijn mond al. Waarschijnlijk smelt ik weg of ben ik met 4 seconden buiten een tomaat, dus ik heb kinderzonnebrand 50+ ingeslagen.
Voor dit verhaal heb ik geen foto’s :(
Maar voor mijn volgende blog komen er een paar van mijn verjaardag. Ik ga ze er niet allemaal op zetten, maar gewoon om jullie een beetje een beeld te geven over hoe het eruit ziet en hoe het was.

Dit is het nummer dat ik deze keer heb gekozen:
Don't worry be happy - Bobby McFerrin

Dit nummer met de videoclip krijgt het altijd voor elkaar om mij te laten lachen :P En aangezien alles nu steeds beter gaat en ik niet meer worry, wou ik graag dit nummer aan jullie laten horen. Misschien kennen sommigen hem al, maar het blijft leuk!

http://www.youtube.com/watch?v=d-diB65scQU

Muito beijos é abraços de mim!
Veel lieefsxxx Wietske

  • 14 September 2013 - 09:47

    Hetty Deinum:

    Hé Wietske,

    Allereerst: van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Hele volksstammen waren deze week jarig! Zelfs ik. Wat een mooie verhalen schrijf je zeg. Ik zie het zo ongeveer voor m'n ogen gebeuren. Fijn dat je het daar zo naar je zin hebt. Leer maar lekker snel Portugees!
    De zomer hier? Vorige week nog een soort hittegolfdag. Nu hartstikke herfst en het wordt steeds erger. Bakken regen vallen er. Jij en Stefan in Brazilië. Wij hebben gelukkig hier Jorge (zeg maar Yayo) en Fernanda gekregen. Afgelopen week hebben ze kennis gemaakt met de Rclub. Jij staat samen met Stefan hartstikke leuk op de foto in ons jaarboekje. Ik hoop dat er veel clubleden zijn die jullie verhalen lezen.
    Lieve Wietske, geniet voor je leventje daar en blijf lekker schrijven!
    Groetjes van Hetty

  • 16 September 2013 - 13:03

    Oma Waalre:

    Lieve Wietske,

    Prachtig, jouw verhalen! Ik zou het allemaal wel met eigen ogen willen zien: die barbecues, die feesten, de school met ballonnen en bommen!

    En je bent jarig geweest: ik hoor dat de kaart nog niet is aangekomen, maar ik heb wel heel erg aan je gedacht op 13 september en als de telefoon en internet niet geheel gestoord waren had ik je ook op de dag zelf kunnen mailen of bellen. Dat houd je dus te goed. Ondertussen werkt internet gelukkig weer!
    Kusjes en liefs van Oma.

  • 28 September 2013 - 23:46

    Hetty Deinum:

    Hé Wietske,
    Ben ik weer! Nog steeds alles leuk en gezellig daar? Schrijf maar weer eens een leuk verhaal! Ik verheug me nu al op jouw presentatie voor onze Rclub als je weer thuis komt! Afgelopen week kregen we het jaar van Ted in Nieuw Zeeland voorgeschoteld. Prachtig en met veel foto's (vooral van grote vissen). Die zie ik nu niet zo gauw op jouw plaatjes verschijnen. Yayo en Fernanda presenteerden zich in al heel goed Nederlands. Het was een prachtige 'jeugdige' avond. Jouw moeder 'mocht' er ook bij zijn.
    Je wilde graag de e-mailadressen van Yayo en Fernanda. Hier komen ze. Schrik niet!!
    Yayo: alejandrogarmendiadiazinfante@hotmail.com Op facebook: jorge alejandro morfin diaz infante
    Fernanda: fefi.troncoso@gmail.com
    Lieve Wietske, leuk dat jij ook contact met ze opneemt.
    Tot de volgende keer maar weer!
    Groetjes van Hetty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wietske

In mijn reisverslagen schrijf ik over mijn uitwisseling in Brazilië. Via de Rotary ga ik een jaar in Brazilië wonen, in drie gastgezinnen. Ik kan niet wachten om te gaan en zal veel te vertellen hebben over mijn leven daar!

Actief sinds 13 Juli 2013
Verslag gelezen: 601
Totaal aantal bezoekers 14788

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2014

Brazil, here I come!

Landen bezocht: