Eerste Rotary meeting in Maringa - Reisverslag uit Umuarama, Brazilië van Wietske Postma - WaarBenJij.nu Eerste Rotary meeting in Maringa - Reisverslag uit Umuarama, Brazilië van Wietske Postma - WaarBenJij.nu

Eerste Rotary meeting in Maringa

Blijf op de hoogte en volg Wietske

27 Augustus 2013 | Brazilië, Umuarama

Olá, bonjour, hello en hallooooo zonnestraaltjes :D
Zoals jullie zien gaan mijn taalvaardigheden de goede kant op!
Beetje bij beetje krijg ik het Portugees ook beter onder de knie, al helemaal nu ik de werkwoorden oefen en dus met wat improvisatie zinnen in elkaar kan flansen.
En het verstaan gaat ook al beter, als ik goed luister snap ik waar mensen het over hebben. Beetje vervelend is alleen dat heel veel mensen de woorden korter maken..... dus dan kan ik dat woord wel kennen maar omdat ze het anders zeggen snap ik er alsnog niks van :P

Gelukkig zijn mijn vrienden van school en is mijn familie heel erg geduldig en proberen mij zo goed mogelijk te helpen, bijvoorbeeld door het eerst in het Portugees te zeggen, als ik het niet snap nog een keer en als ik ze dan nog steeds met grote ogen aan zit te staren zeggen ze het in het Engels. Ook praat ik nog steeds met handen, voeten en gezichtsuitdrukkingen als ik met mensen praat die geen Engels kunnen.

Oh dit is miss wel leuk om te vertellen,
In het Portugees zijn twee woorden bijna gelijk aan elkaar. Je schrijft ze net iets anders, en legt de klemtoon dus ook net iets anders.
EN ZE BETEKENEN DUS OOK IETS HEEEEEEEL ANDERS!!
Maar.... dat wist ik nog niet.
Op school wou ik iets nieuws proberen te eten. Een van die meiden zegt: Take this, it's with coconuts. Nouja okee waarom ook niet.
Ik vraag hoe zeg je dat en ik loop richting de kantine met deze zin in mijn hoofd: Eu quero um biscoito de côco, por favor.
(Côco spreek je uit als cooco, of iets dergelijks maar de klemtoon ligt in elk geval op de eerste -o)
Ik mocht mijn zegje doen en ik zeg: Eu quero um biscoito de cocô, por favor. (cocô spreek je dus uit als cocoo)
...........
Een diepe stilte viel
Ik kijk om mij heen en denk, ooooh neee wat is er gebeurd......?
Om het even precies te vertalen, ik zei ter midden van al mijn klasgenoten:
Ik wil graag een strontkoekje...

(*__________*) oeps..
Dat was niet helemaal de bedoeling..
Gelukkig kon iedereen erom lachen en ik weet nu dus ook precies hoe ik die woorden uit moet spreken, and we lived happely ever after.

Ik dwaal een beetje af van wat ik eigenlijk zou vertellen, en dat is over mijn eerste Rotary meeting!
Zaterdag ochtend ging ik met mijn gastfamilie naar Maringa. Een van de grotere steden hier in de buurt (1.5 uur rijden...) maar goed, lekker muziek geluisterd en koeien geteld dus.
We kwamen aan bij het hotel en gingen naar onze kamer... wow dat was een klein hotelkamertje :O
Laten we zeggen dat ik iedereen luid en duidelijk kon horen ademen als we sliepen.
Maar ik mag niet zeuren! Ik was mee op hun kosten en ik ik kreeg ook nog eens super lekkere chocola :)

Na even opgefrist te zijn gingen we naar de Rotary. We kwamen aan en het leek net alsof de hele wereld in één kamer bijeen was gekomen. De uitwisselingsstudenten van vorig jaar van dit district waren er ook dus we hadden Brazilianen, Mexicanen, Amerikanen, iemand uit Thailand, uit Finland, Noorwegen, Zwitserland, Colombia, Frankrijk, Denemarken, Turkije , Nieuw Zeeland en natuurlijk MIJ! Uit het meest geweldige land, Nederland! Oftewel Holanda.

We kregen eerst een soort gezamenlijke uitleg, en we moesten het podium op, onze vlaggen laten zien, ik had natuurlijk mijn mooie beschreven vlaggen mee xd oh god wat was ik blij dat niemand Nederlands kon lezen :P
Maar we moesten dus ook wat zeggen, ik schrok me de tering want ik moest een van de eerste :O, ik wist echt niet wat ik over m'n lippen moest krijgen, maar ik stelde mezelf voor en dat bleek gelukkig genoeg te zijn en we moesten ons district zeggen.

Daarna werd er een heel verhaal verteld in het Portugees, ik snapte er niet zo veel van maar de belangrijkste dingen werden in het Engels naverteld. After that hadden we een lunch :D met de lekkerste toetjesachtigiets ooooit! Maar omdat ik iemand had gevonden die naar Nederland op uitwisseling was geweest had ik maar de helft van mijne op kunnen eten... :'(
haha grapjee, ik had erg leuk gepraat met die jongen, hij was erg aardig en sprak echt goed Nederlands! Het was wel een beetje raar om weer Nederlands te spreken in real life, over de webcam is niet zo raar na een hele week Engels, maar ik moest opeens echt nadenken over wat ik zei.

Na de lunch op naar een soort voorlichting speciaal voor ons en tijd om onze pins uit te delen, iedereen vond mijne gelukkig erg leuk! Dus Froukje, dankjewel voor de zeer populaire delfblauwe klompjes! :P
Er werden dingen verteld over de trips, dus nu is het nog moeilijker om te kiezen.. en ik hoorde ook nog dat mijn klas een trip wil maken naar Santa Catharina, een van de mooiste en bekendste strandgebieden in Brazilië!! Ik mag natuurlijk mee maar ik weet niet of ik het geld heb, dramaaaa..

Ik wou eerst een foto van mijn blazer hierop zetten met al mijn pins tot nu toe, maar ik vind het leuker dat iedereen het kan zien als ik terug ben! Dus geen foto van mijn blazer. Er zijn trouwens zes Mexicanen dus ik heb echt geweldige pins uit Mexico :P

's Avonds werden er presentaties gegeven over de exchanges van de rebounds, zag er super uit! Het meisje uit Thailand deed een speciale dans, erg mooi. Ook met de traditionele kleding.

De volgende dag gingen we weer naar huis en kon ik weer koeien tellen. Ik had een heel erg leuk weekend en ik heb hele leuke mensen ontmoet! Ik ken ze misschien nog niet zo goed maar ik ben bij een heleboel exchangers uitgenodigd om een weekendje langs te komen in Maringa! Ik vind dat dit een hele leuke groep is met een heleboel verschillende mensen waar we van alles van kunnen leren.

Nu moet ik me zorgen gaan maken over hoe ik mijn verjaardag ga vieren :O 13 september is pas over 17 dagen, maar ik ben bang dat die zo voorbij zullen zijn!
Maar gelukkig is iedereen bereid om te helpen en ik heb erg veel zin in een FEESTJEEE!
Ik ben nog niet uit geweest hier want iedereen zit in z'n toetsperiode om op de universiteit te komen.. beetje baalen want ik heb zo veel zin in een avondje feest!

Wat ik ook echt geweldig super awesome vind! Is dat een vriendin van mij een opa heeft met een bokkensprongenstijgerende pony waar ik op mag rijden een keer :D hahaha nouu dat gaat nog wat worden, ik zal het filmen voor de liefhebbers.

Ik wens iedereen echt heel erg veel succes met de introductieweken en de nieuwe start van het schooljaar! Even extra veel succes gewenst aan mijn geweldige neefje Jan Prins die zijn herstelopdracht wiskunde heeft gehaald en dus nu op het Murmellius mag blijven! Succes iedereen!

Muitos beijos e abraços,
Wietske

Dit is het nummer wat ik hierbij heb gekozen:
So good to me - Chris Malinchak
De clip gaat over een meisje dat haar vriend kwijt is, ze voelt zich alleen omdat ze hem niet kan vinden. Maar uiteindelijk komt ze hem tegen en heeft ze een geweldige tijd. Ik kan me daar een beetje in vinden hier in Brazilië, maar na al deze geweldige mensen ontmoet te hebben en ook mijn vriendinnen op school erbij natuurlijk denk ik dat het helemaal goed gaat komen!
Ook vind ik het een heel erg mooi nummer<3

http://www.youtube.com/watch?v=KrMl32cuC2A

  • 28 Augustus 2013 - 11:51

    Joyce:

    Je bent een topper wiets! ik ben trots op je! xxxxxxxx

  • 29 Augustus 2013 - 21:38

    Oma Waalre:

    Lieve Wietske
    ik vind je verslagen geweldig, Wietske! Het is net of ik je hoor en niet alleen maar lees en ik kan me ook een beetje voorstellen wat jij allemaal hoort,ziet en meemaakt. Kus van oma.

  • 04 September 2013 - 11:51

    Jacq:

    Hai Wietske,

    Leuke verhalen!!
    Via jouw ouders, Kim en Joyce hadden we al veel gehoord.
    Met het spreken van die mooie taal komt het snel goed.
    Veel plezier en succes.
    Knuffels
    PenJ

  • 08 September 2013 - 14:54

    Oom Maarten:

    Hi Wietske,
    Wat een prachtig avontuur maak jij mee zeg, spannend hoor! Wat leuk om te lezen wat je zoal meemaakt. Het zal af en toe nog verdraaid lastig zijn om te kunnen communiceren. Maar ik weet zeker dat je over een paar weken vloeind portugees praat en lekker kan chatten. Nou, veel plezier de komende tijd!! Groetjes ook van Eveline Laura Jan Timo & Lotte.

  • 12 September 2013 - 21:25

    Didy:

    Hej Wietske,

    Wat heb ik een bewondering voor je: je leert zo snel en wat schrijf je geweldig!
    En als je dit leest ben je waarschijnlijk (al bijna) jarig...
    Van harte gefeliciteerd!!!!!
    ... en een geweldig leuke dag gewenst...zo leuk dat je Nederland en alle lieve mensen hier even vergeet.

    Lieve groeten,

    Didy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wietske

In mijn reisverslagen schrijf ik over mijn uitwisseling in Brazilië. Via de Rotary ga ik een jaar in Brazilië wonen, in drie gastgezinnen. Ik kan niet wachten om te gaan en zal veel te vertellen hebben over mijn leven daar!

Actief sinds 13 Juli 2013
Verslag gelezen: 542
Totaal aantal bezoekers 14794

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2014

Brazil, here I come!

Landen bezocht: