Ik ben er! :D - Reisverslag uit Umuarama, Brazilië van Wietske Postma - WaarBenJij.nu Ik ben er! :D - Reisverslag uit Umuarama, Brazilië van Wietske Postma - WaarBenJij.nu

Ik ben er! :D

Blijf op de hoogte en volg Wietske

16 Augustus 2013 | Brazilië, Umuarama

Okee... ik ben er al twee weken en ik ben verschrikkelijk slecht in het bijhouden van blogs.... sorryyy.
Maar we doen gewoon alsof dit mijn eerste week is en dat ik niet te laat ben met alles te vertellen :P

Goed, vanuit het vliegveld van Maringa ging ik met mijn gastouders en gastzusje (José, Arlete en Beatriz) richting Umuarama. We aten even snel wat in de burger king.. heel slecht I know, maar na 4 uur niks te hebben gegeten kauw je dat echt wel weg.
Daarna anderhalf uur in de auto muziek geluisterd en landschappen bekeken. Ook wel wat gepraat want Beatriz spreekt gelukkig een beetje Engels. Dus de communicatie ging zo: ik --> Beatriz --> gastouders --> Beatriz --> ik.

Toen kwamen we aan. Ik had al op google maps gekeken waar het was, maar alsnog, als je het voor het eerst echt ziet en moet bedenken dat je daar voor de komende maanden gaat wonen is het toch raar.
Ohja, ze hebben ook een hondje, Mel. Ik hou van honden, maar deze is toch wel schijtirritant.. Blaft de hele dag en het is zo'n klein harig beestje dat steeds voor je voeten loopt :P
Maar verder wel een schatje hoor.
Iedereen heeft trouwens honden, echt vet cool! Van die hele grote "enge" pitbuls enzo, ik vind die zoo leuk.
Of kleine blaffende vervelende mini plintenpissers.

Toen ik mijn spullen in mijn nieuwe kamer (met tv, computer en supergrote spiegel :D) had neergelegd gingen we naar het centrum van de stad. Ik moest een uniform voor school kopen, ik mocht kiezen of ik alleen de shirts of ook de broek wou. Nouja ik had gelukkig mijn eigen broeken meegenomen, want de uniformbroeken waren verschrikkelijk :P
Ook moest ik een soort agenda-schrift-aantekeningenboek kopen. Superdik maar eigenlijk vet handig! Zo kan je nooit je spullen vergeten :P (had ik nog wel eens last van op het Jac-P Thijsse..)

Verder een rondje gereden door Umuarama. Het is echt totaal anders dan Nederland, de huizen zien er wat oud en vervallen uit, en het is niet echt een "mooie" stad. Alkmaar ofzo vind ik een mooie stad (sommige delen) maar als je de huizen van rijkere mensen van binnen ziet....... holy shit.. die zijn echt HUGE! Met zwembaden enzo en allemaal dure dingen.
Ook is er een heel mooi meer hier. Daar heb ik wat foto's van!

Op de eerste zaterdag gingen Arlete, Beatriz en ik naar de supermarkt om een spray tegen mieren te halen... want WOW die zijn groot hier! En ik werd met het geluk wakker dat er één op mijn neus zat :) Ze zitten gewoon vrolijk in je kamer hoor.
Daar kwamen we Stela en Beatriz Hasse tegen, dit zijn mijn gastmoeder en gastzusje van mijn derde familie. Superleuk even gepraat want de Beatriz van mijn derde gastgezin is in Duitsland geweest voor haar exchange, was net terug en spreekt ook super Engels.

Beatriz nodigde mij uit om uit te gaan die avond met haar vrienden. Ik sla een leuke avond natuurlijk niet af en ik mocht gaan van mijn gastmoeder. Om acht uur werd ik opgehaald en de moeder van Beatriz zei dat ze nog even langs huis moest. Beatriz was geirriteerd want we waren al laat. Bij haar huis aangekomen zegt haar moeder, laat Wietske even het huis zien, ze gaat hier toch wonen aan het eind van het jaar. Dus Beatriz zegt, kom ik laat je het zwembad zien en onze tuin enzo. Ik dacht whuuuut ze hebben een zwembad! :D
Beatriz deed de lichten aan en opeens SUPRISEEE!

Haar vrienden hadden een welcom back party voor haar georganiseerd! Superleuk! Alleen ik kende niemand en stond erbij van... Haaai.. ik ben Wietske en ik kom jullie party crashen :P
Maar niemand vond het erg maar ik kon maar met één iemand anders dan Beatriz praten. Niemand sprak goed engels :P
Het was wel leuk want er was een jongen die vet graag met me wou praten maar dat niet kon want hij sprak geen engels en hij was zijn telefoon vergeten dus via google translator ging het niet.
Verder een superleuke avond gehad en leuke mensen ontmoet.

De dag erna heb ik niet zo veel gedaan, 's avonds moest ik mee naar de kerk. Ze zijn katholiek. En ongeveer iedereen gaat naar de kerk hier, er waren echt heel erg veel mensen. Ik verstond er alleen helemaal niks van en snapte niks van wat ze allemaal deden. Er zitten heel veel, ja hoe heet dat, rituelen(?) ofzo in.
Daarna gingen we uit eten, ja ze eten hier pas rond 9 a 10 uur.. Maar we gingen naar een pizzaria dus ik denk yess lekker eten, ik had echt heel erg veel honger. Kregen we één pizza om met zn 4'ren te delen, ik ben niet onbeleefd opgevoed dus ik zei er verder niks over... maar als je gewend bent om een hele pizza te eten is 2 slices erg weinig :P

En de volgende dag moest ik voor het eerst naar school, ik was zoooo nerveus :P Ik ben niet zo goed in de nieuweling zijn. En omdat ik de enigste blondine ben met blauwe ogen in een straal van 20 kilometer trek ik ook nog is lekker de aandacht hier. Ik voel me soms echt een soort attractie, iedereen kijkt je na, roept bonita menina (mooi meisje), linda loira (mooie blonde) blablablaa.. na een tijdje wordt dat heel erg irritant :P

Maargoed, ik kwam de school binnen en gelukkig had de zoon van mijn gastgezin gevraagd aan iemand die hij kent daar of die mij een beetje wou verwelkomen enzo. Zo gezegd zo gedaan, er kwam een meisje op mij af, want ik was niet zo moeilijk te herkennen, die Julia heet. Ze hielp mij met mijn boeken, dat zijn er maar twee, een werkboek en een leerboek voor alle vakken. Ook lekker makkelijk.
En we kwamen de klas binnen.
.....
......
........ er viel een stilte
Ik denk ohnee hier gaan we dan.

Meteen stond iedereen om me heen, zei van alles in het Portugees, Julia sleepte me door de massa heen en ik kon naast haar en Jully zitten. Ze zitten daar niet zoals in Nederland aan tafels met een stoel, het is een stoel met z'n uitklapbaar tafeltje waar net je arm op past.
De lessen zijn echt heel erg stom, ik versta er niks van en ik hoef ook geen huiswerk te doen. Maar de mensen zijn echt heel erg aardig, en muito loco :P Echt, ik heb ik zo hard gelachen om acties van sommige jongens daar, helemaal gek in hun hoofd!
Ook de congiërges zijn erg aardig, ze kunnen geen Engels maar geven mij altijd een highfive-box-handshake.

Ik ga twee keer per week naar portueese les, erg handig, ik versta het al beter alleen het praten is erg moeilijk. Maar een beetje beginselen lukken goed! Ik ben er ook pas twee weken dus het komt wel!

Ook ga ik een paar keer per week naar de sportschool, ik hoop dat ik ipv superdik, gewoon normaal terugkom :P
Exchanges staan erom bekend om samen met een leuk jaar ook met een paar extra kilo's terug te komen. Maar de snoepjes, toetjes en het vlees is hier zooo lekker! Wordt nog een hele challenge.

Gisteren, 15 augustus, ben ik naar Paraguay geweest! Ik woon er anderhalf uur vandaan, lekker dichtbij dus. Iedereen zei dat het vet goedkoop zou zijn.. nou ik ben nog nooit zo vies voorgelogen :P
(de dollar was duurder geworden, dus mochten wij lekker veel betalen). Maar ik heb twee luchtjes van VictoriaSecret en een nieuwe mascara meegnomen, alsnog 70 reales. 1 euro is ongeveer 3 reales.

En ik heb ook genoeg sokken gezien voor de komende 20 jaar... echt verschrikkelijk! Allemaal vet schattige jongetjes kwamen op mij af... met sokken sokken en nog meer sokken. Drama.

En vandaag hoefde ik niet naar school want niemand uit mijn klas ging i.v.m een bbq van gisteren. Ik vond het zo jammer dat ik er niet heen kon.. maarja next time!

Soms is het wel vervelend dat ik nog geen portugees kan.. ik kan dus niet met iemand ef afspreken of 's avonds uit zoals in Nederland. Ik zit vaak een beetje film te kijken op mijn laptop. Niet zo leuk dus. En als je alleen bent ga je aan je familie denken enzo, ook niet echt leuk. Maar ik ben voor volgend weekend al uitgenodigd om naar een feestje te gaan! En als ik eenmaal Portugees spreek komt het allemaal goed!

Ik zet de foto's er zo op, moet ze nog even van mijn camera halen, echt een suuuupergoed ding! Had m speciaal gekocht met mijn moeder voor dit. Een Olympus Pen mini E-PMI, met een 12-50 lens. Ik ben er superblij mee!

Ik ga niets zeggen over wanneer ik weer wat schrijf :P dat komt er toch niet van. Maar als er weer wat leuks is gebeurd laat ik het natuurlijk weten!

Heel veel liefs van mij! Kusjess
Voor wie ik niet meer spreek voordat het nieuwe schooljaar daar begint, superveel succes! Ik wens iedereen het beste en veel plezier.

Dit is het nummer dat ik erbij heb gekozen:
John Mayer - Say what you need to say

http://www.youtube.com/watch?v=WQtGqmi2O2U

Ik wist voordat ik aan mijn exchange begon dat ik in het begin misschien een moeilijke tijd zou hebben. En ik zal het niet mooier maken dan het is, ondanks dat ik ook hele leuke momenten heb en de mensen heel erg aardig zijn. Als ik denk aan hoe ik in Nederland met mijn vrienden en vriendinnen was, denk ik wauw.. ik had geluk met al die geweldige mensen om mij heen. Hier heb ik dat niet en ik weet niet wanneer wel. Als je niet met iedereen kan praten door een taalbarrière en dus niet kwijt kan wat je wil zeggen hou je het bij je. Als je weet dat je familie en vrienden zo ver weg zijn en je kan niet even met ze praten als je het nodig hebt kan je dat heel erg eenzaam laten voelen.
Dit nummer van John Mayer luister ik dan altijd en ik voel me er altijd beter door, dan denk ik, ik weet waar ik aan ben begonnen en ik zal uiteindelijk wel mijn weg vinden hier. Als ik mij onder de mensen begeef wanneer ik kan en zo veel mogelijk van Brazilië ga zien weet ik na een tijdje dat ik door deze tijd alleen maar sterker wordt!

  • 17 Augustus 2013 - 12:25

    Charlotte:

    heee wiets,
    klinkt allemaal super leuk , heel veel plezier !
    kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wietske

In mijn reisverslagen schrijf ik over mijn uitwisseling in Brazilië. Via de Rotary ga ik een jaar in Brazilië wonen, in drie gastgezinnen. Ik kan niet wachten om te gaan en zal veel te vertellen hebben over mijn leven daar!

Actief sinds 13 Juli 2013
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 14792

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2014

Brazil, here I come!

Landen bezocht: