Sao Paulo! :D - Reisverslag uit Umuarama, Brazilië van Wietske Postma - WaarBenJij.nu Sao Paulo! :D - Reisverslag uit Umuarama, Brazilië van Wietske Postma - WaarBenJij.nu

Sao Paulo! :D

Blijf op de hoogte en volg Wietske

26 November 2013 | Brazilië, Umuarama

Ola Amigos!

Zoals de meesten van jullie weten ben ik een paar dagen naar Sao Paulo geweest. Van
3 tot en met 6 oktober. Ik ben zoals gewoonlijk een klein beetje laat met mijn verhaal :P maar ik herinner me alles nog dus dat komt helemaal goed.

Toen ik nog in Nederland was kreeg ik van mijn eerste gastgezin een mailtje met daarin het bericht dat ze me mee zouden nemen naar Sao Paulo! Ik was helemaal enthousiast want ik bedoel, wie is er nou zomaar meegenomen naar Sao Paulo...?
Ik had er echt heel erg veel zin in.

Daarna ben ik in augustus naar Brazilie gevlogen, het werd september en toen brak oktober aan. Twee oktober moest ik mijn spullen inpakken en dat is altijd zo’n drama met mij. Ik wil altijd veel te veel menemen maar ik kon maar een klein koffertje met een handtas mee. Huilen huilen huilen dus.
Maar op drie oktober konden we gelukkig zonder gezeur lekker optijd vertrekken, op naar het vliegveld van Maringa.
Het mindere van de heenreis was dat het weer echt verschrikkelijk tegenzat. Het onweerde met heel erg veel regen. Ik ben al niet een fan van vliegen en ook niet van onweer. Dus die twee samengevoegd is voor mij net alsof ik een taekwondo sparringswedstrijd begin zonder bescherming en dus helemaal bont en blauw getrapt kan worden. Niet zo leuk.
Als kers op de taart werd ook nog een elektriciteitskabel boven onze auto getroffen door de bliksem... Ik zat dus lekker te stressen op de achterbank, maar had wel vuurwerk als uitzicht.

Ik hield mijn hart even vast toen we begonnen met opstijgen. Ik heb de halve stoelleuningen vermoord aangezien het nog steeds erg slecht weer was. Maar in de lucht was het gelukkig allemaal helemaal okee! Het zag er eigenlijk wel vet uit, knalblauwe lucht boven ons en een donkergrijze wolkendeken onder ons.
De vlucht duurde hoogstens twee uurtjes dus ik heb lekker muziek geluisterd. Toen we aankwamen bij sao paulo heb ik nog nooit zo hard mijn gezicht tegen het raampje aangeduwd want WAUW dat was mooi! Het was echt huge, echt zo inmens groot. Ik heb zelfs vanuit het vliegtuig het einde van deze stad kunnen zien. Geweldig.

In Sao Paulo het vliegtuig uit, allemaal stress want blijkbaar had iedereen haast. Toen we daarna op onze koffers stonden te wachten werd mijn gastzusje Beatriz opeens helemaal wild. AAAAHH CAIO CASTRO OMG AHHH I NEED TO KISS HIM I NEED TO HUG HIM I NEED TO TOUCH HIM AAAHHH I LOVE HIM SOO MUCHHHH HE IS SO HOT !!!!!!
Ik stond ernaast met opgetrokken wenkbrauwen van.. huh wat? Wie the fuck is Caio Castro? Bea heeft mij nog nooit zo geshockeerd aangekeken, het blijkt dus een hele beroemde acteur hier te zijn. Ja sorry hoor ik kijk geen Braziliaanse series en ik ken alleen een paar beroemde voetballers.
Maargoed zij sleurde me mee om een foto te maken en daar stond hij dan, met zijn surfbord en een koffertje. Waarschijnlijk had hij echt géén zin om nog een foto te maken maarja, wij zagen er zo lief uit dat het ons toch is gelukt.
Hij vroeg wat aan mij in het Portugees maar ik begreep het niet dus Bea vertaalde het en hij vroeg van “hey, are you not from here?” Dus ik zeg in het engels terug van nee, ik kom uit Nederland. En hij vroeg wat ik hier deed en ik heb snel gezegt dat ik een uitwisseling doe enzo. Daarna verwelkomde hij mij in Brazilie en liep weer door.
Bea zegt helemaal blij, omg jij had een conversatie met HEM! Ik ben zo jaloers!

Nouja, zoals verwacht gingen we naar ons hotel en het was gewoon een normaal hotel. Leuk, zag er goed uit en de mensen waren erg aardig. Ik en Bea deelden een kamer en de bedden lagen echt heerlijk!
We gingen de eerste dag meteen al naar een museum. Het MASP (Museu de Arte de Sao Paulo). Eerst was er een collectie van een tekenaar/schilder die erg mooie en ook aparte dingen had gemaakt. Hij maakte tekeningen van mensen waar je toch even twee keer naar moest kijken. Maar erg mooi.
Daarna was er een deel met van alles en nogwat, heel veel foto’s van natuurgebieden en dieren. Ik heb mijn ogen uitgekeken naar hoe levendig de fotograaf die foto’s kon overbrengen. Ze waren echt heel erg groot dus het leek soms net alsof je er echt in stond.

De dag erna gingen we shoppen. We zijn naar Avenue Paulista geweest. Een hele grote mooie straat met een heleboel shoppingmalls. Maar wat je dus hebt als je naar een mooi stuk van sao paulo gaat, dat alles onbetaalbaar is. Het is een soort Harrods maar dan groter en in Brazilie. Het was een soort museum met prijskaartjes.
In elk geval, daarna gingen we naar een deel van sao paulo dat echt verschrikkelijk lelijk was, maar erg leuk want alles was goedkoop :D (en nep, maar dat hou ik even achterwege).
We gingen naar een soort markt met allerlei fruitkraampjes en kaas en echt alles wat je je kon voorstellen. Ook zijn we naar een paar winkels geweest. Ik heb wat spulletjes gekocht voor echt een mini prijsje. Ook een zonnebril die erg leuk was.. ja was, want ik ben er dus van de week op gaan zitten met mijn dikke kont.
s’ Avonds naar een italiaans restaurant geweest zonder pizza :O shocking
Maar wel heerlijke andere gerechten. Omdat ze het erg bijzonder vonden een gast uit Nederland te hebben kregen we een privé viool + uitrekbare-piano-met-knopjes (ik ben de naam even kwijt) concert. Was wel erg mooi.

De volgende dag zijn we naar het voetbalstadion geweest plus een museum. Eerst zijn we langs het stadion gelopen dat in aanbouw is voor het wk! Dat was groot! Maar ik kan niet zeggen of het mooi was want het was een grote grijze bouwput.
We zijn dus naar een ander stadion geweest, dat was wel erg mooi! Het museum was ook erg interessant en ze hadden ook erg veel dingen over het Nederlandse voetbal! In The Hall Of Heroes vertelden ze over Johan Cruijff en nog wat Nederlandse spelers wat dingen en over bepaalde wedstrijden. Ik kwam ook in gesprek met een meisje dat daar werkte en die heeft mij in The Origins Hall van alles verteld over hoe voetbal is ontstaan in Brazilie. Daarna kon ik zelf ook een goal maken.. natuurlijk heb ik gescoord.. met mijn slippertjes.
Maar het was erg vet en super interessant om te zien. Als je ooit een keer naar Sao Paulo gaat en je houd van voetbal moet je daar zeker even een kijkje nemen.

De laatste dag gingen we naar een ander museum. The Pinacoteca de Sao Paulo. Het is een museum met schilderijen maar ook beeldhoudwerken uit de 19e eeuw tot nu. Ik vond bijvoorbeeld de schilderijen erg mooi maar de dingen uit de moderne kunst spraken me weer wat minder aan en soms was het ook een beetje een raar gebeuren.

De laatste dag hebben we een aantal kerken bezocht die echt heel erg mooi waren. Groot en oud maar ook de allereerste kerk van Sao Paulo. Dus ik heb genoten en het was erg leuk!
Ik vond het echt super leuk om daar te zijn geweest! Heel erg anders dan overal waar ik ooit ben geweest. Anders dan Amsterdam, anders dan Parijs, Londen of Keulen. Het is een aparte maar bijzondere stad opzich. De stad zelf is niet zo mooi maar de mensen zijn heel erg open en levendig. Ook zijn ze heel erg vrij in denken. Ik heb genoeg homosexuele stellen gezien en niemand die er raar van opkeek. Dat soort kleine dingetjes waren erg bijzonder om te zien.

Maar zoals in elke grote stad zijn er natuurlijk ook mindere kanten. Mijn gastouders stonden er echt op dat ik ’s avonds ook niet uit hun zicht liep en gewoon bij hun bleef. Ik snapte het wel maar het is heel erg moeilijk te beseffen dat het er echt zo gevaarlijk is als je in nederland gewoon om drie uur snachts normaal zonder problemen door heiloo kon fietsen.
In Sao Paulo zou zonder pardon iemand zo je camera meenemen of je op een aardige manier met een pistool vragen om je geld. Dat was best heftig om te bedenken.
Ook heb ik een heleboel mensen, kinderen en dieren gezien die dakloos waren en gewoon niks hadden op een vuilniszak met spulletjes na. Dat greep me wel aan omdat ik daar gewoon niet tegen kan. Als het had gekund zou ik ze allemaal een broodje met een flesje water geven maarja dat gaat gewoon niet.

Als nummer heb ik gekozen Safe the world – Swedish House Maffia.
http://www.youtube.com/watch?v=BXpdmKELE1k
Ik hou van hun muziek, jammer dat ze uit elkaar zijn :(
Maar ik vond dit nummer eigenlijk wel leuk en passend bij mijn verhaaltje.
En de honden zijn erg schattig ^-^

Ik hoop dat jullie mijn verhaal weer leuk vonden!
Muito beijos e abraços de mim

De foto's die ik heb geplaatst had ik al op facebook gezet. Ik heb veel meer foto's van Sao Paulo maar ik wil nog niet alles spoilen door al te laten zien. Als ik terug ben kan je alles bewonderen :P

  • 26 November 2013 - 22:19

    Ida:

    Ha Wiets,
    Wat een leuke verslagen +foto's+muziek heb je hier net weer weer op gezet!
    Genoten van je belevenissenxx

  • 26 November 2013 - 23:15

    Sabine:

    Hoi Wietske,

    Leuk om zo'n enthousiast verhaal te lezen0 Zo te zien vermaak jij je wel. Hou dat nog maar lekker een paar maanden vol, dan smullen we nog meer van jouw verhalen als je weer terug komt. groetjes uit een koud en nat Nederland...
    Sabine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wietske

In mijn reisverslagen schrijf ik over mijn uitwisseling in Brazilië. Via de Rotary ga ik een jaar in Brazilië wonen, in drie gastgezinnen. Ik kan niet wachten om te gaan en zal veel te vertellen hebben over mijn leven daar!

Actief sinds 13 Juli 2013
Verslag gelezen: 658
Totaal aantal bezoekers 14771

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2014

Brazil, here I come!

Landen bezocht: